Netværk om mode

Mode henter inspiration fra samfundet og hverdagen, som er ens for alle, og det er måske grunden til, at visse elementer fra de forskellige modekollektioner går igen fra sæson til sæson. Mode er noget, vi beskæftiger os med hver dag og det er i sig selv er en afspejling af sociale, økonomiske, politiske og kulturelle faktorer i samfundet. Mode udtrykker modernitet og symboliserer tidsånden, ligesom det har spredt sig i alle sfærer af vores liv i nutidens verden. Man kan definere mode som en fremherskende skik eller stil af påklædning, etikette eller socialt samvær.

Tilstedeværelsen, bevidstheden og præferencerne for påklædning i hverdagen, uanset om det var en hulemand, der valgte, hvilket skind han skulle bære på en køligere dag i fortiden, en ridder fra midalderen, der vælger sin yndlingsfarve til slottets bannere, eller en modedesigner i dagens verden, som udvælger et stof til deres nyeste designerstykker, har alle en særlig præference for, hvordan man gerne vil fremstille sig selv. Trends er det som får modeverdenen til at går rundt – en trend fanger os allesammen både bevidst og ubevidst. Vi ønsker måske ikke at lade os påvirke af den, men helt underbevidst er det nærmest umuligt, at vi ikke bliver det.

Vi lader os allesammen påvirke af hvad samfundet fortæller os ser godt ud, eller er trendy og moderigtigt på det helt rigtige tidspunkt. Mode har altid været til stede og vil altid være til stede, så længe vi mennesker vil eksistere og at være designer betyder, at man vil påvirke mennesker og deres perspektiver på livet.

Mode netværket er et fantastisk alsidigt netværk, som indkapsler alle facetter af emnet mode. Det kan være fra designernes perspektiver og helt frem til forbrugerens perspektiv. Her vil kan komme forbi producenten, markerne hvor bomuldsplanten vokser og de kapitalistiske markeder, som styrer alt fra prissætning til forsyningskæder. Selv ude i samfundet, som er drevet af menneskelige holdninger, der er der stærke styrker på spil, såsom bløde holdninger til bæredygtighed og miljø, ligesom der er stærke holdninger til moderigtighed og selviscenesættelse.

Emnerne spænder vidt og bredt og de første mange netværk kan du finde herunder. Der vil løbende komme flere til, som diskussionerne opstår og du vil altid kunne finde et spændende område at dykke længere ned i.

Emner

Dame klædt i gult designertøj

Iøjnefaldende mode

Mode kan både være subtilt og iøjnefaldende. Den iøjnefaldende mode er den som får dig til at skille dig ud fra mængden, drager blikke til dig og hjælper dig med at fremstå kraftigere i andres blikke. Det kaldes også for påfugle-effekten, som er et dyr hvis kvinder bliver tiltrukket af mandens kraftige fjerpragt.

Man kan blive en del af den iøjnefaldende mode på mange forskellige måder. Det kan eksempelvis være ved at anvende kraftige farver, anvende tøjstile som skulder sig ud fra mængden eller skaber nye trends, ligesom at det kan være måde man anvender tøjet på. Damen som ses her på billedet kombinerer alle tre elementer af de forskellige iøjnefaldende teknikker, hvilket gør at billedet fungerer så godt som det gør.

Gå til netværk omkring iøjnefaldende mode

Kinesisk model i photoshoot

Multikulturel mode

Mode er ikke en global ting og der er massive og enorme forskelle på tværs af landegrænser. Det som du opfatter som mode i din sfære eller dit samfund, kan måske anses som kedeligt og uoriginalt i andre lande. Mode handler på mange måder omkring at skille sig ud på baggrund af fornyelse og forståelse af samfund og tendenser. Her kan forskellige samfund være på forskellige steder i tidslinjen, hvilket betyder at nogle lande er meget længere fremme modemæssigt end andre.

Der er mange lande som lader sig påvirke af hinanden og det er bl.a. derfor at man måske anser byer som Paris, London og New York som helt fremme hvad angår mode og trends.

Gå til Netværk omkring multikulturel mode

Modeshow foran en bil

Mode uden for tøjet

Mode bliver som udgangspunkt forbundet med tøj og beklædningsgenstande, men det spænder meget bredere end det. Du kan tænke på forskellen mellem en Fiat og en Porsche, hvor nogle af de åbentlyse forskelle er prisen, kvaliteten og udseendet. Men hvis man graver lidt dybere, så er mange af de årsager til, at en Porsche kan koste mere end en Fiat, at de har indarbejdet en bedre forståelse af moden og de trends som der gør sig gældende i markedet.

Umiddelbart vil du også opdage, at Porsche laver mange flere variationer af den samme bil, mens at Fiats strategi i større stil er masseproduktion og tilpasning til at gøre mange glade. Porsche vil i stedet starte nye trends gennem deres former, linjer, stilarter og materialer.

Gå til Netværk omkring mode uden for tøjet

Her i netværk omkring mode vil vi grave ned i moden fra mange forskellige retninger. Det er ikke nødvendigvis kun tøjet som skal spille en hovedrolle, men derimod alt fra samfundstendenser til typer af mode, hvordan den opleves og hvilke følelser der spiller ind i emnet.