Netværk om iøjnefaldende mode

Iøjnefaldende mode er et fænomen som handler om at vi vælger vores tøj og andre modegenstande på baggrund af at folk skal kigge på os. Vi vil gerne opdages og derigennem øge vores selvværd eller position i livet, miljøet eller kulturen som vi befinder os i. Iøjnefaldende mode er måske den mest traditionelle form for mode og noget som nærmest alle ikke kan løbe fra, at de har fokuseret på i løbet af deres liv og formentlig stadig gør det i dag.

Dette netværk handler om mode og en branche, som er i konstant forandring, hvor trends, tøj, livsstil og andre stilarter konstant udvikler sig, ændrer sig og er i en kulturmæssig bevægelse. Mode er en slags tendens, der for relativt nyligt er dukket op i en ny form, der hedder “Netværk om iøjnefaldende mode” og når vi nævner det som for nyligt, så er det blot nogle hundrede år gammelt. Udtrykket refererer til tøj og tilbehør, der er designet til at få andres blik til at blive draget til en af forskellige årsager og for at skabe opmærksomhed omkring personen der bærer tøjet. Det må meget gerne forankre en følelse af glæde, misundelse og beundring hos personerne som kigger på det og herigennem hæve autoriteten og værdien af personen, som er iført tøjet.

Der er mange mennesker, som oplever, at disse beklædningsgenstande og tilbehør har en unik charme og karakter, der adskiller det fra mere masseproducerede tøjbrands og genstande, som du finder i de mere mainstram modebutikker. En af de mest populære former mode, som ikke er synderligt iøjnefaldende er denim, som måske kan betegnes som et af de mest klassiske materialer og måske også kedeligste. Her er der stor risiko eller chance for at blende i med mængden og nærmest blive usynlig i modebilledet, hvilket på ingen måde er den ønskede effekt.

En anden populær form for mode er vintagetøj, som er en kategori af modetøj der både kan være iøjnefaldende og neutral i sit udtryk. Det kommer meget an på om hensigten og valget af tøj er lavet ud fra at man skal falde i med mængden eller fordi at man gerne vil skille sig ud gennem sin evne til at genbruge gamle modeformer og modetøj. Den ene type af beklædningsgenstande er typisk slidte og fyldt med med tegn på slid, hvilket for nogen vil tilføje charme. Den anden type af modetøj er måske kendte tasker og kjoler fra store brands som Channel, Gucci og Balenciaga, hvilket har til hensigt at fremhæve personen som anvender det. Fælles for begge kategorier er at det bliver båret af mennesker, som nyder følelsen af at bære et stykke tøj, der har en historie bag sig.

Mens iøjnefaldende mode bliver mere og mere populært, er det vigtigt at bemærke, at der også findes en stor mængde af mennesker, som er i mod konceptet. En række af dem hævder, at tendensen er en form for kulturel tilegnelse, da det involverer en marginalisering af samfundet, mens at andre vil hævde at det fremmer kultur, at det bliver tilskyndet, at vi altid er på jagt efter den nyeste trend.